AUKRA
Aukraringen 11


Næringsseksjon i 1. etasje - Gamle lensmannskontoret i Aukra - 315 m² BTA
Prisantydning
1 750 000 kr
Omkostninger: 45 100 kr
Totalpris: 1 795 100 kr
Felleskost/mnd: 5 155 kr
Kommunale avg.: 17 907 kr
Type
Kontor
Bruttoareal
315 m2
Byggeår
1982
Eierform
Eierseksjon
Tomteareal
398
Energimerke
Ingen
Fasiliteter
- Bygget som i dag er et seksjonert kombinasjonsbygg for bolig/næring/kontor, ble opprinnelig oppført i 1982 som gatekjøkken, senere benyttet som lensmannskontor. I 2010 ble bygningen, som da var i en etasje påbygget med en 2. etasje og 4 boenheter. Bygget ble seksjonert i 2011. Seksjon 1 som er en næringsdel ligger på grunnplanet i 1. etasje. Lokalene er ikke i bruk idag. Seksjonen består av "Tidligere" resepsjon, flere kontorer, toaletter, dusj, to tidligere arrestrom, gangarealer, spiserom, bøttekott og flere uinnredede rom (revet innredning/overflater etter en vannskade fra overliggende boenhet for ca 1,5 år tilbake). BTA: 315 m². En god del av seksjonens areal har tidligere hatt vannskade og mye av himlinger, veggplater, gulvoverflater etc er fjernet, men ikke gjenoppbygget.
- EiendommenAukraringen 11, 6480 AUKRA, Kommunenummer 1547, Gårdsnummer: 13, Bruksnummer: 207Innhold"Tidligere" resepsjon, flere kontorer, toaletter, dusj, to tidligere arrestrom, gangarealer, spiserom, bøttekott og flere uinnredede rom (revet innredning/overflater etter en vannskade fra overliggende boenhet for ca 1,5 år tilbake). BTA: 315 m². Deler av bruttoarealet, ca. 5 m² er et overbygget areal (inngangsparti) som inngår. Deler av totalt areal av bygningen på bakken tilhører boligseksjonene og inngår ikke i oppgitt areal for seksjon 1. Det er den faktiske bruken av rommet på markedsføringstidspunktet som er avgjørende for benevnelse av rommet. Bruken av rommet kan være i strid med byggteknisk forskrift og/eller mangler godkjennelse i kommunen for den aktuelle bruken. Oppgitt areal er hentet fra vedlagte tilstandsrapport datert 03.07.2025 utført av Advansia AS.ByggemåteBygget som i dag er et seksjonert kombinasjonsbygg for bolig/næring/kontor, ble opprinnelig oppført i 1982 som gatekjøkken, senere benyttet som lensmannskontor. I 2010 ble bygningen, som da var i en etasje påbygget med en 2. etasje og 4 boenheter. Bygget ble seksjonert i 2011. Seksjon 1 som er en næringsdel ligger på grunnplanet i 1. etasje. Seksjonen har egne innganger. I 2. etasje er det fire boliger/leiligheter som har noe av sine fellesarealer i 1. etasjen, bl. annet hovedinngang med trapperom, boder etc. Seksjon 1 inneholder i dag bl. annet flere kontorer, flere wc, garderobe med dusj og spiserom med kjøkkeninnredning. Lokalene er ikke i bruk idag. Bygningen/seksjonen bærer noe preg av elde/slitasje, umodernitet og en del vedlikeholdsetterslep, både utvendig og innvendig. Behov for utvendig vedlikehold i fasader, vedlikehold av vinduer/dører og diverse utskiftinger av bygningsdeler pga alder og registrert tilstand. En god del utskiftinger og fornyelser må påregnes. En del av seksjonens areal har tidligere hatt vannskade fra en overliggende boenhet og mye av himlinger, veggplater, gulvoverflater etc er fjernet. Konstruksjonene er avfuktet/tørket etter skaden, men ikke gjenoppbygget. Deler av seksjonen er uinnredet pga nevnte vannskade. Bygningen har bærende konstruksjoner er med kraftige betongsøyler og betongbjelker, murte vegger/betongvegger og etasjeskiller mot 2. etasje med siporexelementer og lettklinkerelementer (over arrestrom) nedsenket med åpent rom opp mot siporexelementene og tilgang via luke. Det er støpte gulv på grunn og isolerte bindingsverksvegger i yttervegger/fasader. Ytterveggene er i hovedsak med isolert bindingsverk og utvendig platekledninger samt noe synlig malt betong/mur og glassbyggerstein i overbygget inngangsparti. Takkonstruksjonen over boligseksjonene er flat, utført med treverk/fagverk i følge gitte opplysninger. Yttertakene og det felles ventilasjonsanlegget som er plassert på taket er ikke kontrollert pga høyde og sikkerhetsmessige årsaker. Det er uttrykt at det er betydelig lydgjennomgang mellom seksjon 1 og overliggende seksjoner. OPPSUMMERING AV AVVIK I TILSTANDSEAPPORT: Forhold med TG3 - Store eller alvorlige avvik: - Yttervegger: Utforingene må skiftes ut der det er råteskader. TG2 - Det er registrert værslitasje i deler av utvendige overflater, spesielt i ringmurer, synlige betongsøyler og utforinger i treverk rundt vinduer/dører, der malingen på murer er stedvis avskallet og beis er slitt bort i treverket. Glassbyggerstein med noe mindre oppsprekking i fuger. Enkelte små sprekker/svinnsprekker i synlige murer er registrert, uten statisk betydning. Behov for overflatebehandling. - Vinduer: Stedvis registrert fuktskade i innvendige vindusforinger pga utettheter rundt/ved vinduer i fasaden. TG2 - Noe preg av elde/slitasje i låser/åpningsmekanismer og generell værslitasje. Vindusglass av eldre dato enn 25 år og pakninger i profilene i vindusprofilene må påregnes utskiftet/fornyet. Fuger i glassbyggerstein med forvitring og tilløp til korrosjon i stålramme ved glassbyggerstein. - Frittbærende dekker: Det er registrert åpninger opp mot boligseksjon i del av etasjeskille der himlinger er fjernet. Synlig treverk i åpningen er med stor sannsynlighet et brannteknisk avvik som krever ytterligere undersøkelser (se eget punkt om branndokumentasjon og anbefalinger om ytterligere undersøkelser). I flere rom er etasjeskille skjult over nedsenkede og faste himlinger. Forhold med TG2 - Avvik som kan kreve tiltak: - Drenering: Generelt svekkes dreneringsfunksjonen noe over tid, ved at finstoffer infiltrerer stein/omfyllingsmassene og tilstrekkelig avrenningen avtar. Dette kan medføre fuktopptrekk i fundamenter og fuktinntrekk i ringmurene utenfra. Vi anser ikke at det er nødvendig med tiltak for utbedring av dreneringsfuksjonen nå, men på lenger sikt vil dette måtte vurderes. Tilstandsgrad er satt ut fra alder. - Ikke-bærende vegger: Varierende tilstand i overflater. Enkelte rom bærer preg av slitasje og elde, med behov for oppgradering og oppussing. Vegger uten overflater må gjenoppbygges. - Ytterdører og porter: Generell bruksslitasje og preg av alder. Vindusglass av eldre dato enn 25 år og pakninger i profilene må påregnes utskiftet/fornyet. Tilstandsgraden er satt ut fra alder. Nyere dør gis tilstandsgrad 1. - Taktekking og membraner: Taktekkingen som var ny i 2010, er ikke undersøkt mht. tilkomst, men vi har sett noen bilder på styreleders mobiltelefon. Det har tidligere vært en mindre lekkasje via et avluftingsrør fra avløpsrør/kloakk som går over taket i følge ham, men dette er utbedret midlertidig, men krever ytterligere tiltak. Taktekkingen er også stedvis perforert ifølge fremviste bilder, men dette er "lappet" og det er ikke påvist lekkasjer pr. dato fra yttertaket. Normal brukstid før reparasjon og omtekking for asfaltmembraner er 25-30 år. Ny tekking ansees som unødvendig de nærmeste 10 år, men det er viktig å foreta årlig kontroll av taktekkingen. Undertak blir normalt kontrollert for eventuelle skader når tekking fornyes. Tilstandsgrad gitt ut fra alder som nå er ca 15 år. Tekkingen må kontrolleres årlig og sluk må renses/rengjøres regelmessig for å unngå at lekkasjer oppstår. For fullstendig informasjon om byggemåte med evt. kostnadsestimat for utbedringer, se vedlagte tilstandsrapport.StandardFast inventar: Noen plassbygde hyller i boder. Enkle kjøkkeninnredninger i toaletter. Stålhyller i bøttekott. Minikjøkken i sørøstre del av seksjonen. Enkel kjøkkeninnredning i nordre del av seksjonen. Gulv: Overflater med vinylbelegg og klinkerflis. Noen rom med malt betong (tidligere arrestrom) og en del gulv uten gulvoverflater. Vegger: Malt betong/mur, tapetserte og malte overflater og malt platekledning og trepanel. Våtromstapet i dusj. I del av seksjonen der det har vært vannskade er det ingen ferdige overflater. Innvendige himlinger: Nedhengte systemhimlinger, malt lettklinkerplank og malte gipsplater. I del av lokalene der det har vært vannskade er himlinger fjernet. El. anlegg: Hovedinntaket er i hovedsak med skrusikringer og fra byggeår. El. anlegg ligger dels over himlinger, i synlige kanalkasser langs vegger og skjult i vegger. Et nyere fordelingsskap med automatsikringer som betjener noen rom. Elinett informerer at det ikke er registrert måler på denne adressen, og har derav ingen informasjon om det elektriske anlegget. VVS: Utvendige ledninger i plast (vann/avløp). Innvendige avløp i plast og støpejern (fra boligdelen) og innvendige vannledninger i kobber. Sanitærutstyr i hvitt porselen, toaletter og servanter. Stål utslagsvask i bøttekott. Varmtvannsbereder er plassert på bøttekott, 200 liter av eldre dato - frakoblet. Hovedvanninntak og fordelinger i eget skap. Gulvsluker i enkelte rom. Branntekniske forhold: Byggeier har det overordnede ansvaret for å sikre brannsikkerheten i bygget. Dette gjelder bl. annet at rømningsplaner og brannplaner er oppdatert. Branndokumentasjon er ikke fremlagt. Aktuelle tiltak vil være å montere brannalarmanlegg, ledelyssystem og generelle vurderinger av branncelleinndeling, branntetting etc. Ved takstmannens befaring ble det gjennomført en generell enkel kontroll av branntetting, branncelleinndelinger, brannklassifiserte dører og gjennomføringer i brannskillekonstruksjoner. Det er registrert flere avvik, bl. annet ved rørgjennomføringer, gjennomføringer av el. kabler og ventilasjonskanaler i brannskille mot boligdelen samt avvik mht branntetting av åpninger i etasjeskille av Siporexelement. OPPSUMMERING AV AVVIK I TILSTANDSEAPPORT: Forhold med TG3 - Store eller alvorlige avvik: - Overflater på innvendige vegger: Vegger uten overflater må fornyes/reetableres. TG2 - Noe bruksslitasje og preg av alder i de fleste rom, behov for oppussing. - Overflater på innvendig himling: Her må det monteres nye himlinger. - Annet/branntekniske forhold: Ut fra det vi har registrert av branntekniske avvik, anbefaler vi at det utarbeides en "brannteknisk tilstandsanalyse" som fokuserer på brannskillene mellom seksjon 1 og boligseksjonene - både vertikalt og horisontalt brannskille. Dette for å dokumentere og sikre at brannsikkerheten er tilstrekkelig ivaretatt. Eventuelle avvik som fremkommer ved en slik analyse, vil i de fleste tilfeller måtte utbedres. Dette er tiltak som ansees som nødvendige for å redusere risikoen og sikre etterlevelse av gjeldende regelverk. Forhold med TG2 - Avvik som kan kreve tiltak: - Overflater på innvendige gulv: Preg av alder og slitasje i overflater i flere rom. Manglende gulvoverflater der det har vært vannskader. - VVS: Mesteparten av sanitæranlegget er fra byggeår, noe fornyelser er gjort. Alder på utstyr er varierende. Utskiftinger, oppgraderinger og påkostninger må påregnes, bl. annet varmtvannsbereder. - Nødlysutstyr: Bruk av fluoriserende rømningsskilt kan vurderes som en tilstrekkelig løsning per i dag, gitt byggets lave risikoprofil og kontormiljøets og lokalenes nåværende bruksmønster. Synligheten av slike skilt er avhengig av en tilstrekkelig lyskilde før en eventuell nødsituasjon oppstår. Det er viktig å merke seg at krav til rømningsmerking og sikkerhetsutstyr kan endres ved endret bruk av bygget. En høyere belastning, flere brukere, eller mer komplekse rømningsveier kan medføre at fluoriserende rømningsskilt ikke lenger anses som tilstrekkelige, og at andre tiltak blir nødvendige, feks. ledelys. - Innvendige dører: Noe synlig bruksslitasje. Informasjon er hentet fra tilstandsrapport og det henvises til denne for utfyllende informasjon med kostnadsestimat for utbedringer. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med fullstendig rapport, da dette kun er et utdrag. Tilstandsrapporten følger vedlagt.OppvarmingPanelovner og varmekabler som hovedoppvarming, med tilleggsvarme fra ventilasjonsanlegg. Varmekilder av varierende alder.Ferdigattest/brukstillatelseDet foreligger ikke midlertidig brukstillatelse, ferdigattest eller bygningstegninger fra eiendommens opprinnelige byggeår. Det foreligger midlertidig brukstillatelse for "påbygg ny etasje på Lensmannsbygget" gjeldende for seksjon 1 og 3, datert 22.02.2011. Det foreligger ferdigattest for "påbygg av ny etasje på Lensmannsbygget", datert 03.05.2011. Det foreligger ferdigattest for "bygningsteknisk installasjon - trappeheis", datert 25.11.2019. Tilhørende bygningstegninger stemmer ikke overens med dagens planløsning. Både utvendig og innvendig er det utført endringer fra byggetegningene. Det er bl. annet inntegnet en garasje, som idag er fjernet. Det er den til enhver tid eier av eiendommen som er ansvarlig for at eiendommen oppfyller offentligrettslige krav og vilkår for bruk. Det er uvisst om godkjenning vil bli gitt. Kjøper overtar ansvar, risiko og konsekvenser knyttet til dette.Tinglyste heftelser og rettigheterPå eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: Tgl 15.03.2011 - Dokumentnr: 208427 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 1 Formål: Næring Sameiebrøk: 297/652 Eiendommens rettigheter: Ingen.
- BeliggenhetEiendommen er svært sentralt plassert på Falkhytten som er kommunesenteret i Aukra. Kort avstand til butikker, skoler og andre sentrumsfunksjoner.TomteforholdFelleseiet tomt på ca 398 m². Tomten består av bebyggelsen og er flat. Opparbeidet areal rundt bygningen med asfalt, betongstein og gatestein. Beplantninger med trær. Dette ligger på kommunal grunn.AdkomstDet vil bli skiltet av Møremegling ved felles visning.Vei, vann og avløpEiendommen har adkomst fra kommunal veg via privat vei (kommunen er hjemmelshaver). Tilknyttet offentlig vann og avløp.ReguleringplanEiendommen ligger i regulert område, og er godkjent utnyttet til bolig/forretning/kontor, BKB1. Utsnitt av kommuneplanens arealdel for Aukra, 2016-2028, og utsnitt av reguleringsplan med bestemmelser for "Falkhytten sentrum (reg. plan ID 201702)" følger vedlagt. Kommuneplanens arealdel for Aukra med bestemmelser kan i sin helhet fås ved henvendelse til megler.
- Kommunale avgifter: 17907Info om kommunale avgifter: Beløpet er årsprognose for 2025, og dekker vann og avløp. Det må påregnes kostnader til renovasjon. Det er pt ikke eiendomsskatt i Aukra kommune.Info formuesverdi: Foreligger ikke.Borettslag: Sameiet FalkhyttenFelleskostnader pr. mnd: 5155Felleskostnader inkluderer: Felles bygningsforsikring, reparasjoner og vedlikehold av bygg. OM SAMEIET Styreleders navn er Terje Navestad. Dugnad må påregnes. Ventilasjon som tilhører denne seksjonen har viftehus på taket av bygget. Dette må fullt og helt ivaretas av seksjon 1. Se vedlagte dokument vedr "et lite sammendrag fra Sameiet Falkhytten". Vedtatte påkostninger/ økte fellesutgifter: Ingen kjente p.t. Felleskostnader ble besluttet økt i 2025, for å kunne spare til større reparasjoner og vedlikehold, det er spesifikt nevnt vedlikehold av tak. Se vedlagte dokument vedr "et lite sammendrag fra Sameiet Falkhytten". Kjøper aksepterer sameiets vedtekter som bindende for seg, og er kjent med at eierseksjonslovens bestemmelser kommer til anvendelse på forholdet. EIEFORM Eierseksjonssameiet er regulert av bestemmelsene i eierseksjonsloven, samt sameievedtektene. En eierseksjon er en sameieandel i bebygd eiendom med tilknyttet enerett til bruk av en bolig eller annen bruksenhet i sameiet. Den enkelte sameier rår som en eier over seksjonen. Ingen kan som utgangspunkt erverve mer enn to seksjoner i sameiet. For felles ansvar og forpliktelser hefter hver sameier i forhold til sin sameiebrøk. Det følger av eierseksjonsloven § 31 at sameiet har panterett i hver seksjon (for krav som følger av sameieforholdet) med inntil to ganger folketrygdens grunnbeløp. Hvis en sameier tross advarsel vesentlig misligholder pliktene sine, kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen, jf eierseksjonsloven § 38.Omkostninger: 1) Dokumentavgift til Staten, 2,5 % av kjøpesummen, samt 2) kr 545,- i tinglysingsgebyr for skjøte og kr 260,- for grunnboksattest. 3) Tinglysingsgebyr for kjøpers eventuelle panterettsdokumenter; kr 545,- stk. Det tas forbehold om endringer i pris på offentlige gebyrer og forsikring.Omk. Kjøper beløp: 45100
Område
Megler

